Włocławek prowadzi przetarg na zakup szesnastu autobusów z napędem elektrycznym. Miejski przewoźnik może liczyć jedynie na jednego chętnego. Wraz z pojazdami MPK zamierza pozyskać także osprzęt do ich ładowania. Zakup jest możliwy dzięki środkom z KPO.
MPK we Włocławku prowadzi przetarg z podziałem na trzy części. Głównym zakresem zamówienia jest dostawa łącznie 16 autobusów z napędem elektrycznym. Pierwsze zadanie dotyczy 14 autobusów o standardowej długości, zaś drugie zadanie – dwóch autobusów przegubowych. Trzecie zadanie dotyczy natomiast zakupu szesnastu ładowarek do ładowania pojazdów w zajezdni.
Na dostawę autobusów zdecydował się wyłącznie Solaris. Firma wyceniła pierwszą część na 49,9 mln zł, zaś drugą na 8,86 mln zł. Miasto przygotowało na ten cel odpowiednio 41,3 mln zł i 8,4 mln zł. Większa konkurencja jest za to w części poświęconej dostarczeniu ładowarek. Tutaj na udział w przetargu zdecydowało się sześć firm. Najtańszą ofertę złożyła Arinea na kwotę 2,12 mln zł. Reszta ofert różni się nieznacznie, gdyż najdroższa oferta od firmy Ekoenergetyka Polska opiewa na 2,8 mln zł. Miasto zamierzało przeznaczyć na tę część kwotę 2,95 mln zł. Oznacza to, że wszystkie firmy mieszczą się budżecie zamawiającego.
Przypomnijmy, że zamawiający będzie oceniać oferty pod kątem ceny (60 proc.) oraz kryteriów jakościowych. Pod uwagę będą brane takie parametry jak gwarantowany zasięg autobusu w każdych warunkach drogowych i pogodowych (5 proc.), podatność obsługowa poszycia bocznego autobusu (2 proc.), rodzaj szyby czołowej (1 proc.), rodzaj silnika trakcyjnego (2 proc.), zużycie energii elektrycznej (4 proc.), rodzaj zawieszenia osi przedniej (2 proc.), rodzaj klimatyzacji pojazdowej (2 proc.), gwarancja na całość autobusu (9 proc.), gwarancja na układ napędowy autobusu (4 proc.), gwarancja na magazyny energii elektrycznej wraz z infrastrukturą sterującą (9 proc.). W przypadku ładowarek zamawiający będzie się kierował przy wyborze dostawcy ceną (60 proc.) oraz okresem gwarancji (40 proc.).
Jakie autobusy?
Miasto zamierza zakupić 14 autobusów klasy maxi. Wskazano pojazdy o długości w zakresie od 11,5 do 12,5 metra. Autobusy mają być niskopodłogowe, a we wnętrzu ma się znaleźć miejsce dla 70 osób – w tym dla 26 na miejscach siedzących. Wejście do wnętrza pojazdu ma zapewnić układ trzech podwójnych drzwi. W środku zapewniony ma zostać system klimatyzacji, ogrzewania, monitoringu i informacji pasażerskiej oraz zliczania pasażerów. Źródłem ogrzewanie przestrzeni pasażerskiej oraz kabiny kierowcy będzie piec spalinowy. Dla pasażerów ma zostać zamontowanych sześć podwójnych gniazd usb.
Zamawiający wymaga, aby standardowe autobusy zostały wyposażone w baterie o pojemności nominalnej nie mniejszej niż 440 kWh. Zdolność magazynowania energii ma umożliwiać przejechanie przy zasilaniu elektrycznym co najmniej 350 km bez doładowywania.
Zamówienie dotyczy także dostawy dwóch autobusów przegubowych. Długość pojazdów określono w przedziale od 17,5 do 18,75 metra. Zamawiający określił, że autobusy mają zabierać na pokład minimum 105 osób, z czego 36 na miejscach siedzących. Wejście do środka zapewnią cztery pary podwójnych drzwi. Pojazdy przegubowe mają zostać wyposażone w baterie o minimalnej energii 560 kW, co ma pozwolić na zasięg 350 km bez konieczności ładowania. Reszta wyposażanie pozostanie ta sama. We wnętrzu również przewidziano 6 podwójnych gniazd usb dla pasażerów.
Jakie ładowarki?
Ostatnie zadanie dotyczy natomiast dostarczenia i montażu 16 sztuk ładowarek zajezdniowych. 12 z nich ma mieć moc wyjściową nie mniejszą niż 120 KW, zaś pozostałe cztery – nie mniejszą niż 90 KW. Urządzenia mają zapewnić maksymalne naładowanie baterii autobusów w nocy w czasie nie dłuższym niż 6 godzin.
Wszystkie autobusy mają dotrzeć do Włocławka najpóźniej do końca kwietnia 2026 roku. W kontekście dostaw ładowarek wyznaczono do 31 marca 2026 roku. Miasto na zakup nowych elektryków pozyskało ponad 44 mln zł dofinansowania ze środków Unii Europejskiej - w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Warto przypomnieć, że w taborze Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego są już elektryczne autobusy. Po ulicach miasta jeździ kilkanaście elektryków marki Solaris i Man. W tym roku dołączy kolejnych sześć pojazdów, które zakupiono w 2024 roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.